Dotaz: Reklamace v záruční době a výměna dárku

25.12.2016

Dobrý den,
vánoční nadílka byla letos štědrá a pod stromkem se objevilo mnoho dárků. Jsou však mezi nimi dva, ze kterých nemám až takovou radost. Jedním je digitální kuchyňská váha, která neukazuje správně a druhým zimní kabát, který mi nesedí.

Musí mi v obchodě dárky vyměnit? A do kdy výměnu musím zařídit?
Přeji pěkný vánoční čas, Lucka (HK)

výměna dárku

Reklamace v záruční době

Dobrý den Lucko,
ve svém dotazu neuvádíte podrobnosti o původu dárku. Je nám jasné, že dárek se předává bez účtenky, ale v těchto případech bude potřeba, abyste se dárce/dárců zeptala na podrobnosti o nákupu a získala od nich účtenky či faktury. Od toho se bude odvíjet reklamace a výměna zboží.

Pro upřesnění – jedná se o dva různé pojmy. Reklamace zboží se týká věcí, které mají nějakou vadu – více se o reklamaci dočtete v článku Reklamace zboží – co je dobré vědět a jak nenaletět. Reklamovat budete tedy digitální váhu se závadou (ať již byla koupena v kamenné prodejně či na dálku, např. v e-shopu). O výměnu zboží, které je v pořádku, ale nesedí vám velikost nebo se vám nelíbí, můžete prodejce požádat, ale zde není úspěch zaručen - záleží na tom, zda bylo zboží pořízeno v kamenné prodejně či e-shopu a velkou roli zde hraje také ochota prodávajícího. 

Výměna zboží při nákupu v kamenné prodejně

Při nákupu v kamenné prodejně se předpokládá, že kupující si zboží prohlédl a vyzkoušel, proto zde nemáte ze zákona nárok na výměnu zboží či vrácení peněz. Záleží tedy čistě na ochotě prodávajícího a interním řádu prodejny, zda vám vyjde vstříc. Často lze tuto situaci vyřešit výměnou neporušeného/nerozbaleného zboží za zboží ve stejné či vyšší hodnotě.

Váhu zde může mít i slib prodávajícího, samozřejmě nejlépe v písemné podobě (leták, inzerát), že vám v případě nevyhovujícího zboží (dárku) zajistí výměnu. Opět ale připomínáme, že jde u kamenných prodejen o nadstandartní službu a Vy na ni nemáte ze zákona nárok.

Výměna zboží při nákupu přes e-shop

Při nákupu zboží (dárků) z e-shopu máte ze zákona na rozmyšlenou 14 dní od doby, kdy vám bylo zboží doručeno. Lhůta pro vrácení začíná běžet ode dne převzetí zboží a nezáleží na důvodu, proč chcete zboží vrátit či vyměnit. Do této lhůty se počítají víkendy i svátky, proto s vrácením dárku neotálejte. Pokud lhůta končí o víkendu či během svátku, počítá se jako poslední možný termín na vrácení následující nejbližší pracovní den – v tento den musí mít prodejce již od Vás obdrženou zprávu, že odstupujete od smlouvy a budete zboží vracet. Samotné zboží můžete pak odeslat až po této lhůtě, avšak bez zbytečného odkladu a nejpozději do 14 dnů od odstoupení od smlouvy.

Mnoho internetových obchodů však láká na prodlouženou lhůtu pro vrácení zboží, kterou samozřejmě musí dodržet, a tak můžete získat ještě více dní na promyšlení a popř. vrácení.

Jakmile zboží zakoupené na dálku prodejci vrátíte, musí podnikatel bez zbytečného odkladu, nejpozději do 14 dní vrátit všechny peněžní prostředky včetně nákladů na dodání, které od Vás na základě smlouvy přijal, a to stejným způsobem. Jiným způsobem jen tehdy, pokud s tím souhlasíte a pokud tím internetovému obchodu nevzniknou další náklady. 

Jestliže jste zvolili jiný, než nejlevnější způsob dodání zboží, který internetový obchod nabízí, vrátí Vám náklady na dodání zboží pouze ve výši odpovídající nejlevnějšímu nabízenému způsobu dodání zboží. Obchod Vám musí uhradit i náklady spojené s vrácením zboží, jestliže Vás dopředu neupozornil na povinnost nést tyto náklady v případě vrácení zboží. 

Nákup přes internet a vyzvednutí na prodejně

V posledních letech je také oblíbená možnost nákupu přes internet s vyzvednutím na prodejně či výdejně. V tomto případě se nákup řídí podmínkami občanského zákoníku o nákupu prostředky komunikace na dálku, konkrétně e-shopu internetového obchodu.

Doklad o nákupu je nutností

V každém případě požádejte dárce, aby Vám k rozbitým či nevhodným dárkům předali doklad o nákupu. Většinou prodejce nezjišťuje, zda jste Vy tou osobou, která provedla nákup, ale má na to nárok – kupní smlouva při nákupu dárku byla uzavřena mezi prodávajícím a kupujícím, tedy vaším dárcem. Tato situace má tedy dvě možnosti řešení.

Buď vám reklamaci vyřídí váš dárce (dle kupní smlouvy kupující), nebo budete potřebovat plnou moc (počítejte také s tím, že pokud proběhla platba dárku z účtu, bude na něj v případě vrácení peněz i připsána, proto se s dárcem dohodněte například uvedením do plné moci o vrácení peněz na Váš účet).

Přejeme vám, Lucko, aby se výměna a reklamace dárků povedla podle vašich představ. V případě dalších otázek a hledání pomoci nás neváhejte kontaktovat.

Přejeme Vám krásné vánoční svátky,
Advokátní kancelář Králík & Pavlík

4